In 2030 rijdt naar verwachting een kwart van de Nederlanders elektrisch. Bij woonblokken met parkeervoorzieningen kunnen corporaties dus steeds vaker aanvragen voor laadpunten verwachten.
Is het een corporatietaak om zich bezig te houden met het opladen van elektrische auto’s? Ja, in ieder geval wel als het gaat om parkeerplaatsen op hun terrein. Corporaties hebben er nu al mee te maken, vooral bij gemengde VvE’s met parkeergarages. “Als corporaties een meerderheidsaandeel in een VvE hebben, gaan zij over de stoppenkast en daarmee over de stroom voor de laadpunten”, vertelt Tommy Borger, coördinator Laadinfrastructuur privaat en semipubliek bij de gemeente Amsterdam. En de vraag zal toenemen. De voorspelling is dat in 2030 15 procent van de huurders en 25 procent van de Nederlandse autobezitters elektrisch rijdt. Voor zover er onduidelijkheid over bestond: “Corporaties mogen de laadinfrastructuur laten aanleggen, ook voor eigenaren van parkeerplekken. Die schaffen zelf hun laadpunt aan. En via de VvE mogen corporaties stroom leveren, ook aan eigenaren”, aldus Borger.
Inmiddels is Ymere, samen met Eigen Haard, de Alliantie en Lieven de Key, een van de koplopers op het gebied van laadpunten. Samen met de gemeente lieten de corporaties Huur & Energie Consult een rapportage opstellen die kan dienen als bouwsteen voor laadpuntenbeleid. Hieruit blijkt dat corporaties heel goed een begin kunnen maken en dat het veilig kan.
Borger roept alle corporaties op hiervan gebruik te maken. Onder meer omdat de gemeente volgend jaar het gebied met betaald parkeren uitbreidt. Laden in de openbare ruimte wordt dan voor mensen zonder parkeervergunning duurder en lastiger. Toch maar betalen voor de parkeergarage wordt dan aantrekkelijker.
Bron Nul20